Glutenintolerans!

http://www.glutiz.blogg.se/ ? varför heter jag så?  Det är faktist inte jag som har kommit på namnet Glutiz att jag ska heta det asså men jag tror http://kristinaroos.blogspot.com valde att min blogg skulle heta det för att jag är gluten.

Glutenintolerans,Celiaki, innebär att man inte tål proteinet i gluten som finns i vete, råg och kort, men inte i havre (ska man kunna äta havre ska det vara rent havre där det inte har såtts något annat på 3 år tror jag det är). Gluten skadar tarmluddet i tarmens slemhinna hos den som har glutenintolerans. Tarmluddet har betydelse för att man ska kunna tillgodogöra sig näringen i maten på ett bra sätt. Tarmen blir till slut helt slät.   
Glutenintolerans är inte en allergi och ska därför inte förväxlas med veteallergi eller liknande.
Glutenintolerans varar hela livet, men besvären brukar gå över om man enbart äter mat utan gluten. Det är inte klarlagt varför vissa blir känsliga för gluten. Den viktigaste kända orsaken är ärftlighet.

Vid glutenintolerans minskar tarmluddet i höjd och tarmen blir sedan helt slät.


Kommentarer
Postat av: Malin Lindén

Hej! Marknadsföringsstudenter behöver din hjälp för att undersöka intresset av glutenfria portionsrätter, därför skuller vi vara väldigt tacksamma om du vill hjälpa oss genom att fylla i en enkätundersökning i ämnet nu under helgen. Enkäten tar ungefär 5 minuter.



Länken hittar du nedan: https://secure.espub.net/survey.aspx?ID=b79d722f870b900325943cca0a968edf



Tack på för hand. Gertrúd, Vanja och Malin

2010-12-11 @ 00:07:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0